СРНЕТИНА ФИНО И МЕКО МЕСО БЕЗ МАСНОЋЕ И ХОЛЕСТЕРОЛА

Аутор: draganadpetrovic
549 посета

Месо дивљачи је висококвалитетна намирница чији нутритивни састав зависи од врсте, ухрањености, сезоне одстрела, али и станишта дивљачи,односно да ли живи на планини или у равници. Ово месо је лако сварљиво,има низак ниво масноће и холестерола, а фине је влакнасте структуре.Разлог за то је што се дивљач храни зачинским биљем и сочном травом,пије чисту воду, живи у природи и пуно се креће.Због своје специфичне нутритивне вредности,ово месо могу да конзумирају сви од деце па до старијих особа.Међу гурманима и познаваоцима меса дивљачи посебно је на цени срнетина.Месо ове животиње сматрало се за деликатес још у средњем веку када се могло наћи искључиво на трпезама краљева и племића,а богата гозба се најчешће заливао добрим вином.

Месо богато протеинима
Срна (лат.Capreolus capreolus) је шумска животиња из породице јелена и рода папкара.Срне имају складно, витко, лагано и веома покретно тело.Ноге су им витке и дуге,а копита црна.Срна се креће ходом, касом и скоком и,веровали или не, одличан је пливач.Летња длака је рђе-црвенкаста,а зимска кестењастосива.Срне, односно женке су најчешће тешке између 25 и 40 килограма,док мужјаци,односно јелени у зависности од расе могу достићи тежину и преко 100 кг.Мужјаци имају богате,тешке рогове који им служе за борбу са супарницима око женке.Након парења јелени одбацују рогове који на пролеће поново почињу да им расту и за месец дана поново имају пар још лепших и тежих рогова.
Хране се травом,лишћем,печуркама и жиром,а живе у нашим ловиштима,првенствено су становник рубова шума које се наслањају на пољопривредна добра.Месо срне је веома укусно и нежне грађе,готово без масноће и холестерола, има три пута мање калорија од јунетине или свињског меса.С друге стране срнетина је богат је извор протеина и релативно мало калорија,што га чини одличним додатком исхрани уколико желите да изгубите вишак килограма.Осим тога, протеини су неопходни за изградњу и поправку ткива у телу,за јачање костију,лепшу кожу и утичу на обнову хрскавице.
Срнетина се најчешће третира као органско месо због начина живота и исхране ове животиње, а по укусу подсећа на говедину с тим што је боја нешто тамнија у односу на говеђе месо.Има финију текстуру,а како је сиромашно мастима неопходно је приликом припреме додати масноћу.Од срнетине практично може да се направе јела као и од било које друге врсте места -одресци, печење, кобасице, млевено месо… Ипак, за гастрономске познаваоце најпознатији специјалитет је гулаш од срнећег меса.Међутим,приликом припреме јела од ове врсте меса треба имати у виду да је ипак у питању дивљач која има јак,специфичан мирис који се може неутралисати држањем у пацу током ноћи или коришћењем разних врста зачина и умака.
Тек прави љубитељи специјалитета од дивљачи могу ово месо да једу без превише зачина,управо да би се задржао ароматичан изворни укус меса.

Храна и лек
Осим протеина срнетина је богата гвожђем, селеном и витаминима Б комплекса који су важан фактор у производњи енергије у организму.Исхрана на бази дивљачи, па и срнећег меса потиче здравље имуно система код људи.Гвожђе којег у овој врсти меса има у изобиљу је виталан микроелемент за здравље људског тела и неопходан је за правилну дистрибуцију кисеоника кроз организам.Стручњаци тврде да је апсорпција гвожђа из срнећег меса много већа у људском организму него иста количина гвожђа из друге врсте меса.Осим срнетина је богата селеном који спречава штетно деловање слободних радикала и изузетно је важан минерал за одржавање нормалне функције штитне жлезде и омогућује јој производњу хормона,а утиче и на смањење ризика од упала зглобова.
Због обиља гвожђа и Б12 витамина срнеће месо помаже у превенцији анемије,док само једна порција овог меса обезбеђује чак 29 % дневних потреба цинка који има есенцијалну улогу у развоју имуно ћелија и комплетног имуно-система код људи.Како су утврдили стручњаци једног универзитета у Канади месо срне садржи и специфичну аминокиселину звану Л-глутамин, за коју се показало да помаже у опоравку мишића,па се препоручује врхунским спортистима.
Доказано је и да ова врста меса има велики утицај на здравље нашег мозга,па конзумирање срнетине помаже у побољшању памћења, когнитивних функција,па спада у најбољу храну за мозак.И за крај, уколико сте љубитељ ове врсте меса, поклањамо вам рецепт за срнећи паприкаш.
Срнећи паприкаш
Састојци: 1,5 кг срнећег меса од врата и плећке, 500 гр кромпира, 100 гр суве сланине, 150 гр масноће, 2 дл белог вина, 2 везице шаргарепе и першуна, 2 чена белог лука, 2 -3 главице црног лука, 10 г црвене паприке, 2 љуте фефероне, 1 кашика брашна, со и бибер.
Припрема: Месо се исече на коцке, пропржи на масноћи заједно са ситно насецканим црним луком,додати црвену туцану паприку,фефероне,у мало воде размућено брашно и све залите са топлом водом да огрезне.Када месо мало омекша, а неће му требати пуно времена, убацити на крупно сечен кромпир,зачине и вино,па све заједно кувати на лаганој ватри док месо у потпуности не омекша.

Извор: Агробизнус магазин

ФОТО: Pixabay

Srodni tekstovi

Оставите коментар