Сајамска манифестација „Агро Белгрејд” окупиће купце из Швајцарске, Велике Британије, Румуније, Мађарске и других земаља Европе.Међународни сајам воћарства, повртарства и виноградарства „Агро Белгрeјд”, шести по реду, биће одржан од 30. јануара до 1. фебруара 2025. године на Београдском сајму.
Јединствена манифестација је прилика за излагање производа и повезивање домаћих и регионалних представника индустрије воћа и поврћа са кључним купцима, водећим дистрибутерима и малопродајним ланцима. Сајам већ традиционално нуди и богат конференцијски програм који покрива важне теме за индустрију. Учесници ће имати прилику да се упознају са актуелним тржишним трендовима, прогнозама за 2025. годину, захтевима купаца, доступним изворима финансирања и другим важним информацијама.
„Агро Белгрејд” је тренутно највећа сајамска манифестација фокусирана на воћарство, повртарство и виноградарство, где домаће произвођаче очекују купци из Швајцарске, Велике Британије, Румуније, Мађарске и других земаља Европе, а долазак је потврдио и значајан број регионалних купаца укључујући и малопродајне ланце.
– Долазе нам одлични купци који су већ јако дуго на тржишту воћа и поврћа, неки чак и више деценија. Дистрибутери воћа и поврћа из Швајцарске траже професионалне произвођаче свеже паприке, шљиве и бобичастог воћа. Због све већих утицаја климатских промена на производњу, заинтересовани су за проширење базе добављача, и то из југоисточне Европе. Поново нам долази и купац из Румуније који већ послује са највећим тржиштима и има веома искусан тим, а заинтересован је за наше бобичасто воће. Такође и дистрибутер свежег и прерађеног воћа из Велике Британије– најавио је Владимир Живановић, директор сајма „Агро Белгрејд”.
Илустрација: Јабуке су наш најисплативији воћарски производ
Како се наводи у саопштењу, воће и поврће, укључујући и прераду, учествује са око четири одсто у српском извозу, односно са око 22 одсто у извозу српског аграра, што износи око милијарду евра вредности извоза. Свакако најзначајнији српски извозни артикал у овој области је смрзнута малина, које је извезено око 320 милиона евра у 2023. години, што је, како се истиче, пад од око 25 условљен падом цена и потражње на европском и светском тржишту, као и значајном конкуренцијом из Украјине, Пољске, Марока и других земаља.
Од свежег воћа и даље највећи обим у извозу чине свеже јабуке са око 130 хиљада тона и вредношћу од преко 90 милиона евра, иако је он скромнији него ранијих година, јер је смањен извоз у Русију, али се зато отварају нека нова тржишта попут Индије, Саудијске Арабије и Блиског истока уопште. Тренд раста бележе свеже боровнице које су последњих пет година порасле у извозу за чак пет пута и тренутно извоз износи 6.000 тона, односно 33,5 милиона евра. Сваке године Србија извезе и између 40 и 50 милиона евра смрзнутог поврћа, али је битан и извоз сушеног поврћа са око 30 милиона евра и печурака – скоро 22 милиона евра.
Илустрација: Расте потражња за српским печуркама
Према изјави проф. др Ненада Магазина, декана Пољопривредног факултета, Универзитета у Новом Саду, овај сектор дефинитивно има значајан потенцијал за раст, али и простора за унапређење:
– Изнети подаци нам јасно показују да је можда и најзначајније унапређење које је потребно домаћим произвођачима и трговцима ефикаснији приступ тржишту. У неким областима српске фирме и произвођачи су присутни на најзначајнијим светским сајмовима, где долазе у контакт са купцима. Ипак, велики број наших мањих фирми, произвођача, удружења не успева да на овај начин своје производе излаже и промовише, те је веома значајно пружити им прилику да то ураде на домаћем терену – да се повежу са купцима, сазнају више о захтевима иностраних тржишта и прилагоде своју понуду”.
Партнери сајма су USAID кроз Пројекат „Велика мала привреда”, Министарство пољопривреде, Секретаријат за пољопривреду града Београда и Привредна комора Србије, док је пријатељ сајма „Будимка”.
Извор: https://www.politika.rs/scc/clanak/651281/voce-i-povrce-ima-znacajan-udeo-u-izvozu-domaceg-agrara