Од 1. августа у Србији важи нова уредба која мења начин на који се означавају млечни производи. Сви производи који садрже биљне масти, попут палминог или сунцокретовог уља, морају бити јасно обележени и издвојени на посебним рафовима у продавницама. Циљ је да потрошачи више не буду доведени у заблуду – да знају шта је заиста направљено искључиво од млека, а шта садржи и додатке биљног порекла.
Министар пољопривреде је нагласио да ова уредба није донета због наводне штетности палминог уља, већ да би се спречило да било ко потрошаче превари и производ који није 100% млечни представи као такав.
Инспекција на терену – прве казне стижу
Ветеринарска инспекција већ контролише примену уредбе широм Србије. Према речима начелнице одељења у Управи за ветерину Љиљане Ивањац, у првој недељи било је субјеката који уопште нису применили пропис. „За њих следе казне, јер непоштовање уредбе значи директну обману потрошача“, рекла је она.
Већ након друге недеље, ситуација се поправила – на полицама великих маркета, али и у малим радњама и пекарама, појавиле су се ознаке које потрошачима јасно показују да производ није искључиво млечни.
Нови симбол упозорава купце
Највећа новина је увођење јединственог знака: правоугаоник са троуглом, који јасно упозорава да производ садржи биљна уља. Поред симбола стоји и текстуално објашњење, као и проценат у којем је одређено уље заступљено у производу.
„Тиме је решен проблем ситних слова у декларацијама. Купац на први поглед може да види да ли је производ чисто млечни или не“, нагласила је Ивањац.
Потрошачи – савезници инспекције
Инспекција је позвала грађане да пријављују неправилности и одазив је, како кажу, изузетно добар. Највише пријава односи се на локалне продавнице, где купци примећују да ли су производи правилно означени.
„Грађани су наши савезници у овом послу. Њихове пријаве нам помажу да надокнадимо мањак инспектора и брже реагујемо“, истиче Ивањац.
Случај јаја – пример маркетиншке обмане
Поред млечних производа, инспекција се недавно суочила и са случајем паковања јаја. На кутијама су биле маркетиншке поруке које су доводиле купце у заблуду – попут тврдње да су „љуске чвршће“ или да потичу „из чистог гнезда“.
„То имплицира да сва друга јаја потичу из прљавог гнезда, што је недопустиво. Потрошач мора добити тачну и јасну информацију, а не да буде обманут рекламним порукама“, рекла је начелница.
Инспекција је реаговала муњевито, а произвођач је на крају морао да прекрије спорне ознаке на кутијама.
Да ли ви обраћате пажњу на нове ознаке у продавницама? Поделите своје искуство у коментарима.