Највећи светски сајам сточарства, SPACE 2025, одржан је од уторка 16. до четвртка 18. септембра на сајмишту у Рену. Ово 39. издање било је најуспешније до сада, окупивши 1.230 излагача из 40 земаља и 102.528 посетилаца, од којих 14.011 из иностранства – из чак 125 држава. У односу на претходну годину, број страних посетилаца повећан је за 11 одсто. Среда је донела историјски рекорд са 45.781 посетиоцем у једном дану.
Организатори истичу да је велико интересовање било приметно још током пријава, јер за неке излагаче није било могуће обезбедити тражени додатни простор. Тродневна манифестација поново је показала снагу сектора сточарства у западној Француској и истовремено га представила у глобалном контексту, уз учешће бројних међународних делегација.
Политичка сцена у Рену
SPACE је и овог пута био место политичког дијалога. Сајам је свечано отворила Ани Женевар, министарка пољопривреде и прехрамбеног суверенитета Француске. Први пут је у церемонији учествовао и један афрички министар – Мабуба Дијане из Сенегала. Сајам је угостио и делегацију парламентарног Одбора за економска питања, на челу са председницом Орели Труве. Лоик Шене Жирар, председник регије Бретања, и потпредседник Арно Лекје организовали су округли сто о будућности Заједничке пољопривредне политике (ЗПП) и најавили нове мере подршке младим пољопривредницима и товним фармама. Сајам је посетила и градоначелница Рена Натали Апер.
Међународни карактер и медијска пажња
SPACE је ове године потврдио статус глобалне платформе за иновације и партнерства у пољопривреди. У сарадњи са Business France спроведен је програм „Top Buyers“, који је окупио 25 инвеститора из целог света. Делегације из Сенегала, Бенина, Обале Слоноваче, Камеруна, Нигерије и других афричких земаља представиле су конкретне пројекте развоја сточарства. Млади Африканци похађали су први програм обуке у живинарству намењен земљама са топлом климом.
Договор са „Maison de l’Europe“ треба да ојача присуство европских доносилаца одлука на сајму. Присуство 70 новинара из 30 земаља и свеобухватно извештавање француских медија потврдили су медијски значај догађаја.
Млади у фокусу
Млади су били у центру пажње овогодишњег сајма. Форум младих служио је као отворена платформа за дебату и размену идеја. Инфлуенсери из аграрног сектора дружили су се са посетиоцима и потписивали аутограме. У „Tech’Agri Challenge“-у млади су осмишљавали дигиталне алате за пољопривреднике, док су студенти пољопривреде водили основце и средњошколце кроз изложбу и приближавали им лепоту аграрних занимања.
Вештачка интелигенција у служби пољопривреде
Тема „Espace for the Future“ ове године била је вештачка интелигенција. Посетиоци су могли да виде робота пса, паметни сат за краве и друге иновације намењене олакшавању рада на фарми, побољшању добробити животиња и смањењу утицаја на животну средину. Први „Agreen Challenge“ AI хакатон донео је конкретне прототипове у областима као што су предвиђање топлотног стреса код крава или аутоматизација података у млекарству.
Инновације и такмичења
Јубиларни, 30. „Innov’Space“, представио је најуспешније компаније које су током година доносиле нове технологије сточарима. Ове године додељена су 43 признања, а дигитални алати и предиктивне технологије били су у центру пажње.
Упркос строгим здравственим мерама, одржане су бројне презентације и такмичења. Национално изложење пасмине Salers привукло је велико интересовање, док је титулу Grand Champion у категорији Prim’Holstein понела крава Madison из региона Марна. Апсолутна шампионка 2025. године постала је Susette, крава пасмине French Brown.
Аукције генетике и меса донеле су рекордне цене. Просек за 20 продатих јуница износио је 6.470 евра, а код Prim’Holstein пасмине 8.933 евра. Први пут три јунице продате су за више од 10.000 евра, а највиша постигнута цена била је 17.500 евра.
Простор за знање и друштвену одговорност
SPACE 2025 донео је рекордан број конференција, више од 120 у три дана, уз преко 50 емисија на SPACE TV. Теме су обухватале наследство фарми, смањење угљеничног отиска, квалитет воде, прецизно храњење, климатске промене и друга кључна питања.
Посебан акценат стављен је на улогу жена у пољопривреди, уз изложбу портрета и прича жена фармера. Сајам је подржао и иницијативу „Pink October“ у борби против рака дојке.
SPACE 2025 остаће упамћен као издање које је оборило све рекорде, али и као догађај који је показао енергију, ентузијазам и страст свих учесника. Следеће издање заказано је за период од 15. до 17. септембра 2026. године, поново у Рену.
Више информација доступно је на званичном сајту www.space.fr, YouTube каналу и друштвеним мрежама сајма.