Мадрид је од 30. септембра до 2. октобра поново постао епицентар светског воћарства и повртарства. Издање Fruit Attraction 2025 обара рекорде по броју излагача и величини простора: 2.460 компанија из 64 земље на више од 78.000 м², уз преко 120.000 очекиваних професионалаца из 150 држава. Овогодишња новина је и проширење сајма на павиљоне 12 и 14 и јаснија секторизација, што прати и убрзани раст зоне Innova & Tech као „чвора“ биотека и агротеха. Заједничка нит свих програма је – иновација као одговор на климу, трошкове и захтеве тржишта.
„Звезда године“: парадајз као стратегија и позорница за нове клонове
Организатори су парадајз прогласили производом године, уз демонстрације гајења, дегустације различитих типологија (дуг век, пере, розе, црни, „черри“, салатни…), кулинарске наступе и панеле. То је и јасна порука: у условима растуће конкуренције изван ЕУ, домаће семе и технологија морају понудити диференцијацију – од укуса до ефикасности у стакленицима.
Innovation Hub Awards: девет финалиста који показују куда иде сектор
Жири сајма је у „Innovation Hub“-у одабрао девет финалиста из три категорије – Fresh Produce, F&V Industry и Sustainability & Engagement. Управо ова листа је најбољи пресек „шта је ново“ 2025. године:
Свежи производи (Fresh Produce). Јабука HOT84A1 / TUTTI®, селекција прилагођена топлим климатима: интензивна арома, сладак укус, хрскава текстура и упадљиво црвена боја. Паприка Tribelli® Seedless – варијанта мини слатких паприка без семена за удобнију конзумацију. Bonnysa – „Flavors of the World“, линија свежих биљних намаза.
Индустрија воћа и поврћа (F&V Industry). AgroFresh – Rubens, преносив скенер за мерење зрелости и квалитета плодова. Ecorobotix – ARA, роботизовани систем за прецизно прскање са уштедом пестицида до 95%. Edencore – Viewer, систем камера за прогнозу приноса и анализу стања стабала.
Одрживост и ангажман (Sustainability & Engagement). Anecoop – Sustainability Observatory, платформа за мерење утицаја и обуке. Pallet Sure – FIXBOX, систем паковања без фолије. Primaflor – Robot LaserWeeder, ласерски уништавач корова уз АИ.
Нове сорте и брендови: шта тачно доносе селекционари
Јабука TUTTI™ (HOT84A1) већ је нашла примену у Кини, а Tribelli® Seedless улази на тржиште као прва паприка без семена. Enza Zaden промовише easyQs® мини-краставце, док Breedx истиче нове мини слатке паприке и томате високог укуса.
Пост-харвест: биљне формулације, паметно сјајење и дуже трајање
Fresh Formulaics представља Flair S1™ и Extend EX1™ – решења биљног порекла која чувају свежину и смањују губитке. Sanifruit нуди SaniGrape третман за грожђе који повећава комерцијалну вредност и до 14% у транспорту.
Дубља дигитализација „од стабла до тањира“
AgroFresh Rubens + FreshCloud™ доноси брза мерења зрелости, а Edencore Viewer омогућава варијабилну примену и уштеду до 40% у хемији.
Амбалажа и логистика: мање пластике, паметнија палета
Pallet Sure – FIXBOX замењује стреч фолију, Saica Fresh промовише таласасту и флексибилну амбалажу, док Ravenwood уводи linerless етикетирање.
Стандарди и „umbrella“ интеграција: GLOBALG.A.P. + GGN = AGRAYA
На сајму је представљено ново корпоративно решење AGRAYA GmbH, које обједињује GLOBALG.A.P. и GGN ознаку ради лакше оријентације купаца и произвођача.
Где је у тој причи Србија?
Ове године и Србија је по први пут међу новим учесницима Fruit Attraction-а – што домаћим произвођачима отвара врата европског тржишта.
Порука сајма је јасна: будућност воћарства и повртарства лежи у сортним иновацијама, дигиталним алатима и одрживим решењима која обезбеђују конкурентност на глобалном тржишту.