Јабука је вековима пратила човека – од воћњака до трпезе, од једноставне ужине до главног састојка у кулинарским ремек-делима. У време када тржиште преплављују нове сорте, управо класичне јабуке, као што су Голден Делишес и Гала, изнова доказују да остају дубоко укорењене у навике потрошача.
Италијански произвођачи, посебно у Трентину и Јужном Тиролу, у последњој деценији покренули су снажне кампање како би истакли вредност традиционалних сорти. У питању је не само маркетинг, већ и културна мисија: подсетити потрошаче да је јабука више од обичног воћа.
Истраживања спроведена на узорку од 1.500 Италијана показују да је јабука и даље најомиљенији плод у земљи. Чак 71 одсто испитаника свакодневно је укључује у исхрану, док је за 19 одсто редован део доручка. За 32 одсто Италијана она је најчешће ужина, а 16 одсто каже да јабука може заменити и читав оброк.
Најважнији разлог избора није цена, већ укус и арома – чак 95 одсто испитаника каже да управо ти фактори одређују коју сорту бирају. Ово је снажан сигнал да је управо на квалитету и карактеру традиционалних јабука могуће градити нову потрошачку лојалност.
Производња. Према званичним подацима за 2023. годину, у Италији је произведено 1.878.891 тона јабука, од чега преко 1,5 милиона тона јабука за свежу потрошњу. Највећи удео држи Голден Делишес са више од 700 хиљада тона, затим Гала са око 407 хиљада и Грени Смит са око 193 хиљаде тона.
Пројекције за 2024. годину показују благи пад – очекује се укупно 1.880.999 тона, али уз приметно јачање нових сорти као што су Крипс Пинк (преко 124 хиљаде тона) и Император (преко 155 хиљада тона). Ипак, класика остаје неприкосновена – удео Голдена и Гале заједно премашује милион тона, што је више од половине укупне производње.
VOG и Марлене. Конзорцијум VOG из Јужног Тирола, највећа организација произвођача јабука на свету, управља производњом на 10.700 хектара и окупља преко 4.000 пољопривредника. Са капацитетом од пола милиона тона, VOG није само економски гигант, већ и симбол културног идентитета региона.
Бренд Марлене, који ове године слави 30 година, постао је препознатљив симбол италијанских јабука у свету. Под слоганом „Кћер Алпа“, он потрошачима нуди не само плод, већ и причу о пореклу, чистом ваздуху, води и традицији.
„Марлене је пионирски бренд који је отворио нови начин да се говори о јабуци – као о производу који носи укус и културу целог краја,“ истиче Ханес Таубер, директор маркетинга VOG-а.
Шефови и јабука. Посебну снагу кампањи дају шефови и гастрономски стручњаци који јабуку користе као инспирацију за своје креације. Од салате од црвеног купуса са Фуџијем, преко димљене рибе са Грени Смитом, до колача са Голден Делишесом у карамелу – јабука се доказује као изненађујуће свестран плод.
Ови рецепти показују да јабука може бити више од воћа које једемо на брзину. Она може бити део врхунске кухиње, симбол креативности и гастрономске разноврсности.
📌 Извор: fruitbookmagazine.it