Од 17. до 22. маја Нови Сад је био престоница пољопривреде југоисточне Европе. На 92. Међународном пољопривредном сајму окупило се преко 1.000 излагача из 40 земаља, а манифестацију је, према подацима Новосадског сајма, посетило око 100.000 људи.
Сајам је отворио министар пољопривреде, шумарства и водопривреде др Драган Гламочић, а свечаности су присуствовали амбасадор Италије Лука Гори, председница Покрајинске владе Маја Гојковић, градоначелник Новог Сада Жарко Мићин и директор Новосадског сајма Слободан Цветковић.
У оквиру манифестације одржано је десет колективних изложби – представиле су се Италија, Холандија, Чешка, Шпанија, Мађарска, Европска унија, Северна Македонија, Црна Гора, Привредна комора Републике Српске и Амбасада Индонезије. Италија је ове године била у фокусу као Стратешки партнер сајма.
Пословни резултати и спонзори
Сајам је обележила снажна подршка водећих институција и компанија. Генерални спонзор био је Глобос осигурање, златни спонзор Ал Дахра, банка партнер Банка Поштанска штедионица, а дародавац у Поклон-игри била је компанија Ките ДОО. Најсрећнији посетилац, Вукашин Курбалија из Новог Сада, освојио је трактор John Deere 5045D.
Глобос осигурање забележило је велику посећеност штанда и остварило бројне пословне контакте. Компанија Ал Дахра одржала је преко 50 састанака са пољопривредницима и привредницима. Банка Поштанска штедионица је на лицу места обрађивала захтеве, а министар Гламочић и представници банке потписали су уговор о субвенционисаним кредитима. Компанија Ките продала је преко 10 трактора, два комбајна, више од 20 система за наводњавање и мноштво прикључних машина.

Међународни партнери
Италијански штанд окупљао је 15 компанија, укључујући Unitec, Sorma SPA и Cermac. Европска унија је организовала преко 30 програма – „Агрорaзговори“, „Питај стручњака“ и кулинарске наступе амбасадора ЕУ Емануела Жиофреа и Пламене Халачеве. Делегације из Аргентине, Кине, Чешке, Француске, Пољске, али и са Косова и Метохије обогатиле су програм.
Изложбе, технологије и традиција
Изложба пољопривредне механизације представила је машине у распону од 10.000 до 770.000 евра. Компанија ITN продала је велики број комбајна, а излагачи попут IMT-а, VGP-а и КITE-а пријавили су изузетне резултате. Издвојили су се и штандови посвећени дроновима и дигиталним решењима у прецизној пољопривреди.
Посебну пажњу привукао је Сајамски салаш, етно простор посвећен традицији Војводине, уз дегустације, старе рецепте и програм за децу.
Прехрамбени производи и нови послови
Изложбу производа са додатом вредношћу подржало је Министарство пољопривреде. Фрушкогорски мед, Ариљска малина, занатска пива, сиреви, оброци и производи малих домаћинстава бележили су рекордну продају. Многи су остварили договоре о дистрибуцији у земљи и иностранству – чак и до Канаде.
Образовање, панели и стручни сусрети
Одржано је преко 90 стручних догађаја – од „Дана воћара и виноградара“, преко панела о климатским променама, до конференција о задругама и паметним решењима. Велика пажња била је усмерена на промоцију органске производње, мере за младе пољопривреднике и представљање возила за анализу земљишта.
Закључак
Сајам је показао да је пољопривреда у Србији све иновативнија, све повезанија са светом и све атрактивнија младим генерацијама. Сајам није био само трговачки и технолошки центар, већ и место едукације, културе и подршке домаћим произвођачима.
Извор: Новосадски сајам


