RASPRAVLJALI O SIROVINAMA, A BEZ PRISUSTVA UDRUŽENJA POLJOPRIVREDNIKA

Аутор: dzonioff
328 посета

U Beogradu je danas održan okrugli sto o kvalitetu hrane koji je organzovala agencija za odnose sa javnošću PRISTOP, a pod nazivom  „Bez kvalitetnih sirovina nema kvalitetnih proizvoda“.

Sjajno zamišljena tema  i dobri govornici barem kada je u pitanju prehrambena industrija i zaštita potrošača ipak su bačeni u senku jer na skup nisu pozvani oni koji se bave proizvodnjom sirovina – poljoprivrednici zbog čega su pojedini novinari oštro reagovali, a naročito nakon izjava govornika  da nemaju da kupe dovoljnu količinu kvalitetne robe na domaćem tržištu, a da za uvoznu moraju da plate carine. Skup je trajao puna dva sata tokom kojeg su panelisti  izneli niz  primera dobre prakse, ali i probleme  koje imaju u poslovanju koji su se bez prisustva udruženja poljoprivrednika svela što naš narod rekao na ogovaranje. Kako organizator nije predvideo pitanja za novinare predsednik AGROPRESS-a i urednik Agrobiznis magazina Goran Đaković reagovao je i protestvovao jer na skup nisu pozvani predstavnici udruženja poljoprivrednika da iznesu svoj stav i nije dozvoljeno novinarima da postavljaju pitanja uprkos činjenici da su oni jedini bili pozvani! On je ovom prilikom podsetio da svako ima mogućnost da sam proizvodi sirovine i pozvao kompanije da zasnuju partnerske odnose sa poljoprivrednicima te da i oni ulažu u proizvodnju pa će svi biti na dobitku. Na momenat svi u prehrabenom sektoru izgleda zaboravljaju da je u Srbiji tržište slobodno, a da se kvalitet mora platiti skuplje.

Nenad Dolovac, savetnik za bezbednost hrane ministra poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede (levo) i Andrej Bele, generalni direktor Strateškog poslovnog područja kafa Atlantic Grupe (desno)

Nenad Dolovac, savetnik za bezbednost hrane ministra poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede rekao je da je obaveza subjekta i inspekcijske službe da kontroliše proizvode, u skladu sa pravilnicima. Pravilnici su doneti na osnovu Zakona o bezbednosti hrane, a ima oko 25 pravilnika koji  uređuju kvalitet proizvoda koji se plasiraju. Proizvodi su usklađeni sa tim pravilnicima. Za ono što nije usklađeno, daje se nalog za usklađivanje ili, ako je to nemoguće, sledi apsolutno povlačenje  iz proizvodnje. Pravilnici  su usklađeni sa zakonskim propisima koji važe na teritoriji EU. Često se dopunjavaju na godišnjem nivou i često imaju izmene, pa zato i mi obavljamo ta usklađivanja.  Na osnovu Zakona o bezbednosti hrane, svi subjekti u poslovanju su odgovorni za hranu koju iznose na tržište, a država pomoću različitih alata kontroliše  i ispituje zdravstvenu ispravnost, tj. bezbednosti i kvaliteta hrane na tržištu.“ On je ovom prlikom najavio da se uskoro može očekivati da Nacionalna referentna laboratorije za kontrolu mleka dobije akreditaciju za rad.

Nameće se zaključak da pojedinim frimama nije bilo dovoljno to što su od srpskih seljaka godinama kupovali jeftinu robu i da samo njima sirovina ne valja. A treba podsetiti da kada se neki stranac nađe u Srbiji prvo na šta ukazuje jeste da je kvalitet hrane kod nas neverovatan i kao nekada!

„Kada dvadeset godina kontinuirano ulažete u kvalitet, što podrazumeva ulaganja u svaki segment poslovanja, od nabavke, proizvodnje, razvoja, istraživanja tržišta, do komunikacije sa našim potrošačima, mogu slobodno da kažem da je Grand kafa  postala brend koji je danas, sam po sebi, garancija kvaliteta“, izjavio je Andrej Bele, generalni direktor Strateškog poslovnog područja kafa Atlantic Grupe. On je govorivši o novom trgovinskom lancu na našem tržištu kompaniji LIDL rekao da su oni zastupljeni kod njih ali da mu deluje neverovatno da se cena kafe drugog proizvođača u pakovanju od 200 grama nalazi na rafu za 119,90 dinara dok je kafa GRAND iznad 200 dinara. On je ovom prilikom izrazio i sumnju u tačnost navedenih podataka na deklaraciji proizvoda uz konstataciju da naravno sve najbolje želi konkurenciji.  

Andrej Bele, generalni direktor Strateškog poslovnog područja kafa Atlantic Grupa, ne slaže se sa ocenom da su svi proizvodi na rafovima u Srbiji bezbedni zbog toga što mnogi proizvođači ne mogu da dokažu poreklo sirovine od koje prave namirnice, pa nije moguće ni tvrditi da je krajnji proizvod bezbedan. On kaže da proizvođači kafe u Srbiji moraju da poštuju 16 različitih pravilnika i da kada je reč o njegovoj kompaniji, kontrola kreće na samoj plantaži kafe, na primer u Brazilu i da se „put kafe“ prati do pakovanja i isporuke. 

Miloš Marković, direktor marktinga kompanije Don Don 

Miloš Marković, direktor marktinga kompanije Don Don ovom prilikom izneo je  stav da Uredba Vlade Srbije za hleb tipa SAVA nije dobra i da je treba ukinuti, jer se ovoj kompaniji ne isplati da tu vrstu hleba proizvodi. On se ovom prilikom začudio kako taj hleb neke pekare plasiraju po ceni nižoj od 30 dinara. Međutim DON DON-u se sve drugo isplati očigledno jer je u Kragujevcu napravio veliku fabriku hleba sa produženim rokom trajanja – tosta koji izvozi štirom Evrope. On je zatražio od džave podršku i razumevanje za uvoz sirovina za pekarsku industriju tako da bi DON DON izgleda da uvozi bez carine ali bi da ne mora da se proizvodi jeftiniji hleb.

Vera Vida, predsednica Centra za zaštitu potrošača 

Vera Vida, predsednica Centra za zaštitu potrošača se posebno osvrnula na ulogu udruženja potrošača i istakla da »zakon o bezbednosti proizvoda ima sve elemente za sledljivost proizvoda, a potrošači imaju zahtev za doslednošću kvaliteta. Potrošači ne menjaju proizvod koji imaju kontinuirani kvalitet. Proizvod koji ima deklaraciju jeste kvalitetan proizvod. Na žalost, u Srbiji nisu rađene analize o tome kakvog su kvaliteta proizvodi na tržištu, već samo da su bezbedni za upotrebu. Takođe, ne postoji dobar ili loš kvalitet, već postoje kvalitetni i nekvalitetni proizvodi. Najveći problem u deklarisanju hrane udruženje vidi u nutritivnim tablicama. Potrošači ih retko čitaju ili ih ne razumeju. Jedino im posebnu pažnju posvećuju osobe sa nekim vidom zdravstvenog problema.«

Predrag Nenin, spec. mikrobiolog, menadžer upravljanja kvalitetom i zaštite životne sredine kompanije Dijamant

„Kompanija Dijamant, kao lider u proizvodnji jestivih ulja, margarina, majoneza i preliva, posebnu pažnju posvećuje kvalitetu i bezbednosti svojih proizvoda. Tradicija duga 80 godina, kao i liderska pozicija na tržištu potvrđuje našu posvećenost i istrajnost po tom pitanju. Razvoj asortimana i inovativna rešenja doprinose poziciji naših brendova, ali ključ je u kvalitetu sirovina. Dijamant ima prednost u odnosu na konkurenciju, ne samo zbog svog znanja i iskustva, već i zbog toga što se naša proizvodnja nalazi u Banatu gde se proizvodi 70% suncekreta koju koristimo u proizvodnji“,  izjavio je Predrag Nenin, spec. mikrobiolog, menadžer upravljanja kvalitetom i zaštite životne sredine kompanije Dijamant.

Miodrag Jelić,  generalni direktor kompanije Lesaffre za za Srbiju, Rumuniju, Moldaviju i Bugarsku

Miodrag Jelić,  generalni direktor kompanije Lesaffre za za Srbiju, Rumuniju, Moldaviju i Bugarsku, koja je jedan od lidera u oblasti pekarstva, ovom prilikom istakao je da je cilj udovoljiti lokalnom tržištu i da je upravo to uz poštovanje standarda kvaliteta najbolje merilo uspeha. “Ulaganje u kvalitet nije samo obaveza, već i potreba. Mi smo kao vodeći dobavljač svežeg pekarskog kvasca u Srbiji, od 2013. pa naredne 3 godine uložili u evoluciju hladnog lanca i snabdeli naše distributere vozilima sa rashladnim uređajima, što se pokazalo kao potez koji je umnogome doprineo da se kvalitet našeg proizvoda održi do krajnjih korisnika.” On se ovom prilikom osvrnuo i na to da svaku kompaniju čine ljudi i da odnosi sa poslovnim partnerima, kvalitet usluge i podrške prema korisnicima mogu biti faktor koji će  napraviti razliku.

Novinari su pratili dvočasovnu konferenciju na kojoj se diskutovalo o sirovinama

Opširnije u Agrobiznis magazinu za novembar 2018.

(15. novembra na kioscima i on line)

Srodni tekstovi

Оставите коментар