Марјана Давидовић је по образовању машински инжењер,а каријеру у Нестлеу почела је 2007. године као менаџер развоја продаје, а затим и директор продаје.Потом је уследио позив из NESTLE Европа и прелази на место извршне директорке NESCAFÉ категорије у Пољској као и балтичким земљама.
Затим 2021. се враћа у Србију на место генералног директора компаније за регион јужног Адријатика: Србија, Црна Гора и Северна Македонија. Тако је текла каријера ове успешне менаџерке запослене у глобалном лидеру у производњи хране.Од периода куповине Центропроизвода 2011. године,компанија NESTLE је уложила 21 милион швајцарских франака у фабрику у Србији. Међутим, највећи инвестициони подухват је управо у току јер тренутна инвестиција у фабрику која је у изградњи у Сурчину износи 71 милион швајцарских франака!
То је повод за интервју са Марјаном Давидовић која нам одаје да обожава Thomy мајонез који се производи у фабрици у Сурчину , док су јој NESTLE „љубимци“ из других фабрика NESCAFÉ Dolce Gusto i Crunch чоколада.
Имајући у виду да у компанији тренутно ради 730 људи, укључујући дирекцију и производњу, и да ће са завршетком нове фабрике укупан број запослених достићи више од 800 прво питање за овај разговор се само по себи наметнуло. Да ли има довољно квалитетне радне снаге за ову врсту агробизниса?
МД: Да бисмо били задовољни људским ресурсима потребно је и да наши запослени буду задовољни нама.Зато константно улажемо у њихов развој, негујући њихове таленте и аспирације, али и обезбеђујући бројне бенефите.О њиховом задовољству у послу говоре резултати компаније.
Конкуренција на тржишту рада је велика, компаније се боре за добре људе, али ми верујемо да су улагање, фер однос и могућност напредовања нешто што их и задржава на радном месту.
Колико су запослени спремни и мотивисани за усавршавање и да ли им је то омогућено?
МД: Наши запослени имају могућност усавршавања на бројне начине: од обавезних тренинга до посебних за које изразе жељу у складу са својим потребама, или аспирацијама.NESTLE има и својеврсни програм eBusiness Academy који пружа опсежна знања из области пословања, дигитала
и комуникације, који не само да је користан већ и пружа званични сертификат о знању. Наше колеге имају прилику и да путују у NESTLE дирекције у другим државама и на лицуместа размењују знања и искуства из различитих области.У NESTLE фабрици у Сурчину годишње произведу око 17.500 тона, што обухвата 400 различитих појединачних производа. Од тога је 73 одсто намењено Адријатик
регији (од чега 51 одсто за Србију), а осталих 27 одсто за извоз -каже за Агробизнис магазин Марјана Давидовић која у NESTLE-у ради 15 година.
Илустрација: Поврће за Зачин Ц се набавља из локалних регенеративних извора из Кањиже
За овако велики обим производње потребно је доста и сировина. Да ли су оне домаће или из увоза, шта то немамо у понуди а могли би сами да произведемо на локалном тржишту?
МД: NESTLE сировине набавља како у Србији тако и из целог света.Са домаћим произвођачима имамо партнерски однос, а од увођења процеса регенеративне пољопривреде,наш однос је све више и стратешки, односно обухвата бројне панел дискусије, размене знања, консултације, изласке на терен. Поносни смо што поврће за нашег миљеника Зачин Ц набављамо управо из локалних регенеративних извора.Трудимо се да све што је могуће набављамо из локалних извора јер на тај начин подржавамо српску привреду и заједницу у којој послујемо. Нажалост, то некад није изводљиво, пре свега због опште развијености тржисшта.Управо због неразвијене прераде сировина нисмо у могућности да локално обезбедимо полупроизводе. Рецимо,невероватно али истинито: црни и бели сушени лук или парадајз не можете да набавите у Србији. Иста ситуација је
и са течним или јајима у праху. Чињеница је да NESTLE има изузетно високе стандарде квалитета, али на то не гледамо као на препреку већ управо као покретач развоја локалних произвођача.
Где су српски пољопривредни произвођачи у односу на друге имајући у виду да сте једна од најраспрострањенијих компанија на свету?
МД: Нажалост код локалних произвођача није распрострањен регенеративни начин обраде земљишта, а ми смо управо то препознали као прилику да инвестирамо у њихов развој. Са поносом кажемо да наша два добављача из Кањиже сада раде по методама регенеративне пољопривреде и да је управо то поврће део нашег Зачина Ц. Добра вест је да су српски пољопривредници свесни добробити које обновљива пољопривреда доноси и да схватају да је то будућност.
Илустрација: Марјана Давидовић, ген. директор NESTLE компаније за регион јужног Адријатика
Шта можемо очекивати у блиској будућности, да ли се планирају нове инвестиције?
МД: До сада смо у процесе регенеративне пољопривреде уложили 140.000 швајцарских франака, али у наредним годинама настављамо са инвестицијама,све док наши добављачи могу да сами наставе са оваквим начином рада.У наредним месецима у пројекат уводимо још неколико добављача, односно улажемо у процесе производње сировина и за друге NESTLE брендове – Thomy i Garden Gourmet.
Од наше саговорнице сазнали смо да је убедљиво најпродаванији производ Зачин Ц са производњом и продајом од 3.000 тона годишње, као и Thomy мајонез у различитим форматима са производњом већом од 5.000 тона годишње.
Да ли сматрате да је 15 година рада у једној компанији реткост или посвећеност?
МД: У Nestlé-у то није реткост, поносни смо на бројне колеге које смо испратили у пензију после целе или скоро целе каријере у нашој компанији. Међутим, млади се данас све мање задржавају на једном радном месту па се може рећи да је дуг стаж у једној фирми све ређи.Ипак,то је посвећеност у сваком смислу: расти и развијати се са једном компанијом,на колеге и свој тим гледати као на другу породицу,радити вредно и одговорно,славити успехе и учити из неуспеха,и
најважније – посвећеност идеји и циљу пружања најбољих производа нашим потрошачима,као и унапређења локалне заједнице.NESTLE је у Србији за сада увек самостално инвестирао у пројекте односно није користио подстицаје државе.Посебно важан пројекат како за компанију тако и за наше тржиште је изградња фабрике за веге / веган производе.
Какве су рекације купаца?
МД: Осим инвестиције у нови погон за производњу Garden Gourmet портфолија – оброка на биљној бази,уложили смо и у проширење производног портфолија Thomy веганских сосева без намирница животињског порекла.Наишли смо на одличне реакције код купаца,односно продајних ланаца, кроз промоције и дегустације,као и стратешко позиционирање,а очекујемо снажан даљи развој.
Резултате ћемо видети и по производним волуме-нима након почетка рада нове фабрике за производњу овог портфолија.
Да ли је и на који начин криза у Украјини и Пандемија Ковид 19 утицала на рад компаније код нас али и глобално?
МД: Криза је утицала на све и још увек утиче, сви се суочавамо са поскупљењима и инфлацијом. Због отежане набавке и логистике, као и повећањем цене рада,и сама производња је поскупела што се види и на полицама у продавницама. Ипак,ми смо од почетка оптимизовали процесе и организовали наше људе тако да безбедност буде на првом месту,а производња неометена.
Илустрација: Труде се да што више сировина набављају од локалних извора јер тако подржавају српску привреду и заједницу у којој послују
За крај, шта бисте желели да укажете држави као искусан менаџер,у ком правцу треба да делује и шта је то што може да се поправи?
МД:Менаџер слуша своје људе, усмерава их, мотивише, саветује,за добро појединаца и колектива, у циљу напредовања и добрих резултата. Мислим да је то једноставна матрица за деловање на различитим нивоима – код менаџера, наставника,спортских тренера,па све до институција.
Извор: Агробизнис магазин
О ОВОЈ АЛИ И МНОГИМ ДРУГИМ ЗАНИМЉИВИМ ТЕМАМА ИЗ ОБЛАСТИ ПОЉОПРИВРЕДЕ МОЖЕТЕ ПРОЧИТАТИ У НОВОМ БРОЈУ АГРОБИЗНИС МАГАЗИНА