Уобичајено је да се сваки комбајн после жетве комплетно ремонтује. Али, без обзира што је урађен ремонт машине, уочи нове жетве комбајн би требало комплетно прегледати и предузети неопходне мере како би се избегли проблеми у жетви.Житни комбајн спада у једну од најсложенијих машина, те је припрему потребно почети раније. Битно је да машина буде спремна на време, јер су агророкови за скидање усева кратки, а често период за оптималну жетву скраћују и временске прилике.
Које кораке је потребно предузети и шта све треба прегледати на комбајну пред жетву биле су теме разговара листа „Пољопривредник“ са дипл. инж. Мирославом Лазићем, који је у предузећу Агриматцо задужен за постпродајну подршку, а у сервисирању комбајна широм Војводине има богато искуство. На почетку разговора, Лазић је нагласио да свака година носи нове услове рада и свака је посебна, те се ни подешавање машине не може генерализовати. Ове године жита су остала „ретка” па нема довољно масе. Да би извршавање зрна било квалитетно потребно је повећати радну брзину како би било довољно масе за квалитетну жетву.
Илустрација: Припрема и провера комбајна почиње од мотора
За добар рад машине неопходан исправан мотор.Припрема комбајна креће од самог „срца”, а то је мотор.
– То подразумева редован сервис, то јест, замену уља у мотору, замену филтера уља као и филтера горива. Када се приступи мотору треба обавити његов комплетан преглед и обратити пажњу да ли негде постоје цурења. Ако је турбо пуњач присутан на мотору посебно обратити пажњу како он изгледа, а при раду мотора обратити пажњу на издувне гасове, то јест, на боју дима која је индикатор да ли мотор ради како треба – каже Лазић.
Огроман значај на комбајну има и хидраулични систем чије функције је пре жетве потребно комплетно прегледати. Проверити и да ли је потребно заменити хидраулично уље у систему на основу интервала замене које је прописао произвођач комбајна и променити филтер уља овог система. Редован поступак у току припреме житног комбјана јесте и преглед свих склопова на комбајну, као и транспортера. За квалитетан транспорт жетвене масе кроз комбајн потребно је да су и сви пужни транспортери исправни, односно да је њихова истрошеност у дозвољеним границама.
– Када је реч о транспортерима, први са којима се сусрећемо на комбајну је спирални транспортер на хедеру. На овом склопу треба обратити пажњу и да ли има луфта на погону косе, а неопходно је прегледати и режући апарат, прут косе, то јест прегледати да није дошло до пуцања неког ножа, који је тада потребно заменити. У жетви пшенице веома је битно да одсецање усева буде како треба. По кошењу маса долази на спирални транспортер, који је усмерава на пикап прсте, а они треба да су једнаки по целој ширини. У пракси се често дешава да су ови прсти оштећени или поломљени, те их је потребно заменити. Пикап прсти усмеравају жетвену масу на усисно грло, које мора бити исправно ако се у раду машине жели постићи квалитет. На увлачном грлу треба прегледати ланац и на основу тога проценити шта је потребно урадити. Тачније, треба обратити пажњу да ли је ланац довољно натегнут јер не треба да буде лабав. У том случају као последица се јавља „трошење” пода увлачног грла, а ако је ланац прешпанован онда се више троши и настаје другу негативан ефекат – објашњава Лазић.
Илустрација: Број обртаја зависи и од броја шина на ротору
Следаћа тачка до које у извршају долази жетвена маса јесте бубањ и подбубањ на које, при припреми комбјана за жетву треба обратити посебну пажњу.
– Да би извршавање било квалитетно шине на бубњу морају имати одговарајуће зубе, који треба да су висине 8 – 9 мм. Ако су шине истрошене нарушава се квалитет извршавања зрна. Проверити и да ли су попречне ивице на подбубњу потрошене. Ако јесу, овај недостатак треба санирати или пак заменити подбубањ – каже Лазић и напомиње да се у односу на стање усева, као и врсту, у току жетве подешава број обртаја бубња. Број обртаја зависи и од броја шина на ротору.
Наредна тачка у извршају јесте одбојни битер кога би такође требало прегледати. Може се десити, како објашњава Лазић, да су лимови на одбојном битеру потрошени или, што је још горе, пробушени па може доћи до пробијања зрна посебно у жетви кукуруза.
– Ако је реч о конвенционалном комбјану са сламотресима, треба урадити преглед са горње стране сита, односно потребно је утврдити да ли су сита адекватна како, такође, не би дошло до пробијања горњег сита. Незаобилазан је и преглед лежајева без обзира да ли је реч о дрвеним или металним лежајевима. Треба утврдити да ли постоји неки луфт што може бити последица истрошености лежаја или, у горем случају, осовине. Ако се ради о кугличним лежајима и њих треба прегледати – наводи Лазић.
Такође, требало би прегледати и пужне транспортере за зрно и повратну масу. То подразумева проверу њиховог пречника који мора бити довољан да омогући квалитетан транспорт у бункер. Осим пужних транспортера постоје и ланчасти на којима треба проверити исправност лопатица, као и квалитет и нашпанованост ланца.
Ако комбјан поседује сечку, неопходна је инспекција ножева и контраножева, а обавезно је урадити преглед ремена сечке с обзиром на то да њихово трошење није реткост, јер сечка трпи велика оптерећења у раду.
Ако преглед свих ових елемената и компоненти указује на задовољавајуће стање комбајна потребно је, у стационарном стању стартовати машину.
– Када се машина активира треба обратити пажњу да ли се чују неки некарактеристични звукови који поручују да је неопходно прегледати котрљајне лежајеве, односно утврдити да ли ови звукови настају због сувоће или је лежај пропрао и треба га заменити. Такође, да ли су лежајеви на машини у реду може се утврдити и мерењем вибрација, које се стварају у раду комбајна или мерењем температуре лежајева. Наиме, сваки лежај има прописан опсег радне температуре и ако је у тим границама, исправан је. У случају да радна температура прелази прописани опсег лежај је потребно заменити – препоручује Лазић.
Илустрација: Обратити пажња и на радне течности и уља у бочним редукторима и мењачу
Пре него што се машина нађе на пољу обавезно је прегледати све преноснике којих на комбајнима у зависности од модела има мање или више.
Лазић подсећа да је у припреми комбајна пожељно приступити бункеру за зрно и прегледати погон за транспорт зрна и киповање из разлога што се на терену мало пажње посвећује квалитетном истовару зрна.
– Квалитетан истовар је јако битан, исто као и транспорт зрна у бункер. Мора се водити рачуна да киповањем не продужавамо време без потребе већ да се ова операција уради у предвиђеном времену. Ако је произвођач предвидео пражњење бункера од 10.000 л за 80 с, толико и треба да буде – каже Лазић и напомиње да у раду са комбајнима треба обратити пажња и на радне течности, уља у бочним редукторима и мењачу што се, такође, у пракси често занемарује.
Лазић каже да има комбајна који раде и 10 година, а да власник за то време ниједном није прегледао квалитет и ниво уља у бочним редукторима. Интервал замене овог уља је 1.000 радних сати и никог не би требало да мрзи да одврне чеп и провери бар да ли има довољно уља у овим склоповима.
Уколико комбајн поседује електронске команде, требало би обратити пажњу на њихову функционалност. Свакако, неопходно је урадити и калибрацију машине за сваки усев.
Које делове је потребно имати у резерви?
Пожељно је да сваки власник комбајна у току жетве има свој лагер резервних делова, бар оних који се највише троше. Уколико комбјан поседује хидростатски погон пожељно је на стању имати његов каиш, јер ако дође до пуцања у атару комбајн се не може довести до куће ако се овај ремен не замени. Руковаоци машина са собом у жетви треба да имају и каиш радне хидраулике, јер ако овај каиш пукне хедер остаје у радном положају и комбајн је без замене каиша поново заробаљен на њиви.
– На сваком комбајну, на више позиција постоје исти лежајеви. Таквих лежајева, у зависности од модела машине има од седам до 10. Зато се препоручује да треба имати код себе неколико ових лежајева како би комбајнер чак и сам могао да отклони квар – објашњава Лазић.
Илустрација: Не треба журити са жетвом у раним јутарњим сатима када је влага повећана
Дневна одржавања машине
Када се користи житни комбајн потребно је сваки дан радити издувавање комбајна.
– То је јако битно. То је „хигијена” комбајна јер ако се комбајн очисти пре ће се приметити неки недостаци који нису видљиви на прашњавој машини. У том случају је теже приметити нека капања или оштећења на каишу. Издувавање комбајна треба да буде свакодневна операција јер кад се неки недостатак види на почетку може бити потпуно безазлен, а касније може да проузрокује и временски застој и неке непланиране трошкове – објашњава Лазић.
За сваки житни комбајн произвођач се у упутству за употребу, или преко обавештења на контролној табли унутар кабине комбајна, може информисати о потребним подмазивањима на машини. Свакодневно подмазивање је уобничајено на 10 радних сати, затим постоји на 50, 100, 250 и 500 и са овим власник, односно руковалац мора бити добро упознат. У новије време често се у пракси, у жељи да се посао уради што пре, за мазалице користи пнеуматски погон што никако није препоручљиво јер се количина мазива која се при том испусти тешко конторлише, па често долази до избијања заштите лежаје и настаје проблем.
У жетви искусни руковаоци знају када треба да прекину са радом, односно да ли су адекватни услови рада, пре свега влага. Тако не треба журити са радом у раним јутарњим сатима када је влага повећана, а треба знати када стати и у вечерњим сатима, такође, због влаге. Сваки комбјанер мора имати код себе и противпожарни апарат С06 чија исправност је, такође, проверена.
У жетви уљане репице требало би посебно обратити пажњу на подешавања. Требало би подесити жалузине и на тај начин регулисати интензитет ваздушне струје која треба да дође на једну трећину дужине сита како се не би семе издувавало. У жетви уљане репице требало би, такође, обратити пажњу и на положај спиралног транспортера на хедеру. Потребно је по препоруци произвођача транспортер подићи, како би и јаче стабљике уљане репице несметано могле да прођу.
Извор: https://www.agrotv.net/priprema-kombajna-pred-zetvu/
ФОТО: Pixabay