Аутохтоне (домаће старе) сорте воћа, поврћа и житарица адаптирале су се на земјлишта, климу и животне услове на нашем поднебљу. Због тога су отпорније од увозних, а то значи да је потребна мања количина пестицида (неретко, уопште нису потребни) да би биљке биле здраве и доносиле приносе. Самим тим су здравије за конзумирање. Са друге стране, свест о значају здраве исхране се све више развија, те потражња за оваквим плодовима земље се полако, али сигурно шири.
Јелена Топаловић и Владан Симић имају засад старе сорте вишње у Фекетићу. Око 700 воћки сорте „прима“ обилно рађа на 1,5 хектар земље.
– То је аутохтона сорта вишње и због своје отпорности на болести изузетно је погодна за гајење на нашем поднебљу и то у органској производњи. Не третирамо је никаквим хемијским средствима за заштиту. Јако је слатка (иако је реч о вишњи), што нам омогућава да не додајемо шећер и било које друге заслађиваче у наше производе – каже Јелена.
Како нам даље прича наша саговорница, вишњу никада нису предавали на откуп, јер су од почетка имали идеју да је прерађују.
– Идеја је да од нашег воћа добијемо високо квалитетне органске производе. Бренд смо назвали „Само вишње“, а производимо матични сок од вишње (не сируп), џем, уље од коштица вишања, ракију, ликер – прича Јелена за Агросмарт.
Илустрација: Прерада вишања се највише исплати
Шта је то – матични сок
Матични сок мора да садржи искључиво воће и природну воду из воћа. Обично се добија хладним цеђењем како би задржао све вредне нутритивне састојке плодова. Користи се квалитетно и зрело воће које не сме да ферментише и зато се сок прави у јако кратком року након брања – обично сутрадан.
Оно што њихов матични сок издваја је технологија прераде. Вишње се пасирају (не цеде се), па је у матичном соку скоро цео плод вишње. Затим се ради пастеризација, а након тога паковање.
– За литар матичног сока потребно је око 3 кг вишања. Као што сам бренд каже, у нашим производима су само вишње и ништа више. Нема додатог шећера, конзерванса, адитива … – објашњава Јелена.
Годишње произведу око 5.000 литара матичног сока од вишње, али ту није крај експлоатацији воћа. У органској производњи се не баца готово ништа.
Илустрација: Важно је искористити цео плод вишње и ништа не бацати
Лековито уље од коштица вишње
– Што се тиче уља од коштица вишње, идеја и пројекат нам је да искористимо цео плод вишње, да ништа не бацамо. Истраживали смо и сазнали да ово уље има лековита својства. Уље се добија тако што се из коштице издвоји семе и затим процесом хладног цеђења добија екстра квалитетно уље – објашњава Јелена поступак прераде.
Према њеним речима, примена уља од коштица вишања је јако широка. Може се користити за спољну употребу, а може и да се конзумира. Користи се за негу оштећене косе, као и за све типове коже. Садржи доста витамина А и Е који помажу да се кожа хидрира, те је најпогодније за суву кожу и склону екцемима, као и за регенерацију коже након сунчања. Уље је јестиво и може се стављати у салате, а оно што је јако важно, то је да има антитуморна дејства због великог удела алфа-елеостаеринске киселине која инхибира ћелије рака, нарочито рака дојке.
Илустрација: Сајмови хране су прилика за директан контакт са купцима
Препорука и Интернет – главни канали продаје
Продаја данас не може да се замисли без друштвеним мрежа. Јелена и Владан то добро знају и социјалне мреже попут Facebooka и Инстаграма користе како би потенцијалним купцима представили своје производе, упознали их са својим радом, али и едуковали о позитивним својствима производа.
Сталних купаца им не мањка, а маркетинг „од уста до уста“ се показао као најбољи начин за ширење круга људи који знају да препознају квалитет и воде рачуна о свом здрављу. Редовни су учесници сајмова и фестивала хране у Београду и Новом Саду који су постали незаобилазна места за директан контакт са потенцијалним купцима.
Јелена и Владан су ретки чувари аутохтоних сорти који намеравају свој воћњак вишње да прошире, а самим тим и обим производње.
Извор: https://www.ekapija.com/news/4008639/u-feketicu-podigli-vocnjak-slatke-autohtone-visnje-i-sav-rod-preradjuju
ФОТО: Pixabay