Производи у продавницама који су као „кукавичје јаје“ треба да буду обележени

Аутор: Gdjakovic
193 посета
Одбор за заштиту потрошача упутио је Европској комисији захтев да се производи којима је смањено паковање, а цена остала иста, посебно обележе
На полицама је све више производа чија су паковања смањена, а цена им је остала иста. Ова непоштена произвођачка и трговачка пракса узела је маха на европском тржишту, а то показује и најновији захтев који је Одбор за заштиту потрошача упутио Европској комисији. Они траже да се овакви производи убудуће посебно обележавају како би купци били информисани да су паковања мања, а цена непромењена.

Биљана Борзан из овог одбора саопштила је јуче да се све више грађана жали због такозване шринкфлације, односно готово неприметног смањивања паковања производа код којих цена остаје иста.

– Тако су , на пример, дечије кашице пале са 200 на 180 грама, а број таблета за прање судова се смањио иако је паковање остало исто. Европска директива о непоштеној пословној пракси забрањује овакве манипулације. Потрошач често не зна да је дошло до промене количине док производ не донесе кући, а тада је касно. Није реално очекивати да купци у трговине носе лупе и дигитроне како би контролисали да ли је произвођач нешто променио. Зато је у Француској један трговачки ланац почео да посебно означава такве производе – наводи Борзанова.

Французи иначе наранџастом бојом означавају овакве производе.

Борзанова каже да тражи од Европске комисије смернице како у овом случају што ефикасније да се примене европски закони, али и водич за трговце који би требало да следе француски пример. Посебно је важно да се строго контролишу састојци у производима јер се све чешће стављају јефтинији, а то се не напомиње на паковању или декларацији. Она наводи забрињавајуће примере из Немачке и Пољске где је примећено да у зубним пастама има мање активних састојака. У храни се, упозоравају, појављује све више јефтинијих суплемента, а мање скупљих природних састојака што може имати негативне последице и на здравље. Замене састојака такође нису написане на паковањима.

Како се најлакше скидају налепнице са тегле? Изволите па бирајте начин, ми вам дајемо 4 предлога

И на нашем тржишту све је више оваквих примера о којима купци обавештавају организације за заштиту потрошача или једноставно објављују такве примере на друштвеним мрежама. Код нас је, сазнајемо, важно да производи буду декларисани у складу са прописима и да декларација садржи све што је битно за производ укључујући и грамажу. Она може бити означена на паковању, али уколико се утврди да она не одговара стварној тежини производа онда се сматра да је реч о обмани потрошача или непоштеној пословној пракси. Смањивање паковања је, како кажу наши саговорници из трговине, последица инфлације, али ако произвођач смањи паковање и истакне нову тачну грамажу, по нашим прописима је то у реду.

Из потрошачких организација напомињу да се купци жале на ову појаву већ више година, али да је то постало све чешће због раста инфлације. На нашем тржишту је примећено да су мања паковања чоколада, јогурта и других млечних производа, супа, кондиторских производа – свуда где су произвођачи могли помало да закину на количини и зараде на томе.

Srodni tekstovi

2 коментари

XP 19. октобар 2023. - 16:37

I hleb je bio 1kg kad sam ja bila dete, pa već veoma dugo nije. Menjaju se vremena, menjaju se okolnosti, menjaju se navike, zašto se ne bi menjale i gramaže pobogu?! Imate li išta pametnije da objavite?

Одговори
CVele 19. октобар 2023. - 17:44

U mom gradu postoji veliki krug potrošača/svakodnevno se uvecava/ ,koji kategoricki odbija da kupi proizvod sa smanjenom gramazom,upozoravajuci i buduće kupce na mizeriju i podlost proizvodjaca i pozivom na bojkot .

Одговори

Оставите коментар