ОГОРЧЕНИ ПОТРОШАЧИ: Извињење Лидла није довољно, купци треба да траже обештећење (ВИДЕО)

Аутор: draganadpetrovic
163 посета

Куповина у Лидлу постала је својеврсна лутрија, јер купац никад не зна шта ће донети кући. Међутим, скандал који је потресао јавност када се на друштвеним мрежама појавио снимак жене која је уместо Лидловог дуготрајног млека марке Пилос са 2,8 посто млечне масти како пише на амбалажи, добила белу воду превазишао све границе безобразлука. На срећу, министарство пољопривреде, шумарства и водопривреде у чијем склопу ради инспекција која врши контролу у складу са Законом о безбедности хране реаговала је муњевито и наредила да се спорно млеко повуче из продаје.
Уследило је млако извињење Лидла оштећеним потрошачима и понуда да спорно млеко врате, а они ће им вратити новац. Међутим, по речима председника Удружења потрошача Београда Петра Богосављевића само извињење није довољно.

Муњевита реакција државе
Након што се на друштвеним мрежама појавио снимак који је згрозио јавност из кога се јасно види да је уместо млека у Лидловом Пилосу бела вода, уследила је брза реакција државе. У року од 48 сати заустављен је даљи увоз млека из фабрике МИ99 из Градачца у БиХ.

  • На основу лабораторијских анализа утврдили смо да то млеко не одговара квалитету и забранили смо увоз. Не постоји нешто што је штетно по здравље у њему, али једноставно не одговара декларацији. Млеко које је већ увезено у Србију ставиће се ван промета, а забраниће се и продаја – рекао је тада министар пољопривреде, шумарства и водопривреде Бранислав Недимовић.
    Он је додао да се забрана увоза не односи само на млеко већ и на друге млечне производе овог произвођача којих има и у другим трговинским ланцима. Министар је нагласио да ово млеко не садржи ништа што би било штетно по здравље људи па они који су га конзумирали не морају да се плаше. Недимовић је истакао да не жели да улази у анализу да ли је у питању грешка у производњи, јер је млекара дужна да испоручи млеко квалитета какав је наведен на декларацији.
  • Водећи рачуна о својој прехрамбеној индустрији Србија има алате како да спречи пласман оваквих производа на тржиште – додао је он.
    На свом сајту огласио се и Лидл правдајући се техничком грешком приликом које се у појединим паковањима уместо млека нашла вода.
  • Упознати смо са случајем који се појавио на друштвеним мрежама, на шта смо одмах реаговали и приступили провери квалитета производа дуготрајно млеко. Лабораторијским анализама произвођача на 42 узорка производа истог ЛОТ броја, потврђено је да нису забележена одступања у квалитету поменутог производа, већ да је дошло до техничке грешке приликом паковања и да је у питању вода. Производ је безбедан и не доводи до здравственог ризика у случају конзумације, а из продаје су повучене све преостале количине тог производа. Овим путем желимо да напоменемо да наша компанија, у асортиману, под својом робном марком има искључиво производе од добављача који су сертификовани по највишим међународним стандардима квалитета и безбедности – саопштили су из Лидла и позвали све потрошаче који су купили овај производ и приметили недостатак да се јави њиховој служби за потрошаче или директно у продавницу, како би се извршила замена производа или надокнада новца за купљено млеко у износу од 77, 99 динара колико је коштало паковање њиховог Пилос млека, пардон воде у амбалажи млека.
Илустрација: Скандал са лидловим млеком узнемирио грађане/ Фото: Printsereen Youtube

И трговац сноси одговорност
Неспорно је да произвођач сноси највећи део одговорности, али како се чини кола су се сломила на фабрици млека МИ99 из Градачца. Како за Агробизнис магазин објашњава председник Удружења потрошача Београда Петар Богосављевић велику одговорност сноси и Лидл, који се како се чини, извукао без већих последица.

  • Да не буде забуне произвођач и трговац деле одговорност. Свакако да је већа одговорност на произвођачу који је морао да спроведе више контрола током самог процеса производње, али то не амнестира и трговца. Лидл је одговоран јер има обавезу да повремено врши контролу у складу са својом проценом ризика у одступању од декларисаног или прописаног квалитета и исправности робе коју продаје управо да би се овакве ситуације избегле – објашњава Богосављевић.
    Он истиче да је јасно да је дошло до озбиљних пропуста и да неко није одрадио свој посао како треба.
  • Цео систем контроле морао би да буде у функцији потпуне заштите потрошача и интереса државе Србије. Јер, увозити воду и плаћати је по цени млека је нешто што никако није смело да се догоди. Са становишта купаца читав систем контроле је проблематичан јер
    није у служби заштите права и интереса потрошача већ оних, као што је Лидл, који су склони преварним радњама – додао је он.
    На наше питање да је довољно млако извињење које је овај трговински ланац упутио својим потрошачима, Богосављевић наглашава да није и да у овом конкретном случају треба да се покрене поступак заштите колективних интереса потрошача. За то је, по закону потребно најмање десет оштећених потрошача, иако их је вероватно било и више.
  • У име оштећених купаца једно од евидентираних организација за заштиту потрошача у министарству трговине, туризма и телекомуникација има обавезу и право да се обрати министарству и пријави да су потрошачи оштећени по овом основу. Потом министарство проверава истинитост навода. Уколико су тачни а јесу покреће се поступак за обештећење потрошача. Важно је истаћи да преварени купци у овом случају нису странка у спору, они су само указали на проблем. Лидл је по свим међународним трговинским актима дужан да исплати обештећење потрошачима, јер је обавезан да се придржава етичких норми и кодекса трговине – појаснио је Богосављевић и нагласио:
  • Наравно да извињење није довољно. Питање обештећења потрошача у овом конкретном случају је нешто што је врло битно управо да се овакве ствари не би више догађале. Уколико не могу да се идентификују сви оштећени купци, и за то постоји решење које се већ примењивало у свету. У том случају тај део незаконито стечене зараде трговац практично издваја у неку врсту фонда из кога би се финансирало унапређење заштите потрошача како би се предупредила оваква и слична злоупотреба – додао је он.
Илустрација: Црно на бело вода уместо млека лидловог Пилоса/ Фото: Printsereen Youtube

Како је дошло до фаталне грешке?
Да су у амбалажи с млеком нађе вода није новина у производњи млека, али се строгом контролом овакве ситуације спречавају.

  • Производња млека је река која тече и мора да се проверава у сваком сегменту производње, посебно при крају процеса када се последње количине млека истискују воденим чепом. Ту најчешће услед непажње долази до оваквих пропуста. Моја претпоставка је да произвођач у том тренутку није спровео корективне мере које је требало да буду урађене. Најважније је да ово млеко, односно вода није опасна по здравље потрошача – појаснио је за Агробизнис магазин Живанко Жика Радованчев који је 40 година радио на руководећим позицијама у зрењанинском Млекопродукту.
    Како додаје овакве ствари се догађају али најчешће такво млеко ни не изађе из круга фабрике.
  • Треба имати у виду да многи велики трговински ланци ангажују произвођаче који раде производе под брендом трговца што им омогућава да ту робу јефтиније продају. Ипак, код млека није могуће направити исти производ у два различита вредносна квалитета. Млеко је млеко. Нема шансе да се умањује цена а да квалитет остане како би овај производ постао конкурентан на тржишту – рекао је он.
    Када су у питању потрошачи већина њих ће, бар када је млеко у питању, ипак ће изабрати већ добро познати и проверени бренд.
  • Не штедим на млеку већ купујем искључиво оно у чији сам се квалитет лично уверио, па нека је и неки динар скупље. Искрено, нисам љубитељ Лидла и када одем у њихове супермаркете пазарим само хемију и евентуално тестенину. Знам да Хрвати већ годинама имају проблема са робом у Лидловим радњама, па зато избегава неку већу куповину код њих – рекао је пензионер Никола Пенезановић кога смо с кесама у рукама зауставили испред једне продавнице.
    Драгица Баковић која се пре два дана вратила из Грчке са летовања, рекла је да је раније редовно куповала у Лидлу, али ће сада два пута размислити пре него што поново уђе у неку њихову радњу.
  • Док сам била на одмору у Грчкој са супругом и децом практично сам све што нам је требало пазарила у тамошњем Лидлу. Приметила сам велику разлику у квалитету али и цени између нашег и грчког Лидла ваљда због строжих закона у ЕУ. Жао ми је што код нас не може као у Америци да оштећени потрошач тужи трговца и узме му брдо пара, тада би се научили памети и строго водили рачуна шта продају у својим радњама- поручила је Драгица.
    Лидл није одговорио на наша питања која смо послали на мејл са званичног сајта ове немачке трговинске куће која послује у Србији. Због тога су наши читаоци осталу ускраћени за одговоре на питања о спорном Пилос млеку, али и на питања о притужбама њихових купаца на квалитет осталих производа који се могу наћи на полицама Лидла.
  • Извор: Агробизнис магазин
  • Ево како је то изгледало кад у Лидлу уместо млека купите воду:

0 коментар
0

Srodni tekstovi

Оставите коментар