Какав је промет на пијацама и да ли продавци губе клијентелу?

Аутор: Gdjakovic
149 посета

Суботица – Претпразничне гужве на пијацама показују да ова места где се непосредно срећу произвођач робе и купац и даље заузимају важно место у куповини прехрамбених артикала.

Подаци Републичког завода за статистику наводе да је укупна вредност промета пољопривредних производа на пијацама у Републици Србији у првих девет месеци ове године била око 39,3 милијарде динара, каже нам Саво Дувњак, извршни директор пословног удружења „Пијаце Србије”. У односу на исти период прошле године, изражен у текућим ценама, промет пољопривредних производа на пијацама већи је за 10,9 одсто.

Од свега што на тржиште стигне са њива, из башти, река, језера и шума, на пијацама се прода петина, бар је тако било за првих девет месеци ове године. Међутим, Дувњак каже да иако се овде говори о значајној количини прехрамбене робе која на пијацама налази директан пут до купца, пијаце ипак постепено губе своју клијентелу. Конкуренција зеленим пијацама су и тржни центри, у којима се постављају пијачни рафови. Али и промене у навикама купаца и мања заинтересованост пољопривредних произвођача и занатлија, довели су до тога да су у последњих десет година пијаце изгубиле око 12 одсто тржишног удела.

„Променио се значајан део навика купаца, а понуда и доступност различитих врста прехрамбених артикала је све већа. Истовремено, аграрна политика која доминантно подстиче укрупњавање пољопривредних поседа, масовна индустријска производња и корпоративни модел пословања, нису погодна клима за мале пољопривреднике и микропредузетнике који формирају најзначајнији део понуде на пијацама. Предузећа која се баве комуналном делатношћу управљања пијацама зато морају одговорити на низ изазова. Основни је како да објекте и опрему на пијацама прилагоде потребама својих корисника услуга, како да их сачувају на пијацама и како да стимулишу и привуку младе, предузетне и иновативне закупце тезги који ће својом понудом примамити нове купце. То је процес који ће трајати. Највише промена те врсте видљиво је у Београду, који предњачи у инвестицијама у пијачну делатност”, каже Дувњак за „Политику”.

Нова истраживања откривају шокантну истину о биљним бургерима!

Подаци о комуналној делатности управљања пијацама ажурирају се у годишњем Извештају о обављању комуналних делатности на територији Републике Србије, који се објављује на интернет презентацији Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре. Последњи доступни подаци односе се на 2021. годину где се може прочитати да је вредност инвестиција у односу на укупан приход 106 локалних самоуправа око 7,2 одсто. Пијачна опрема такође тражи обнову јер просек исказан кроз податке 108 локалних самоуправа показује да је опрема на пијацама у просеку стара 21,1 годину. У замену застареле опреме највише се улагало у Београду, чије пијаце су са просечном старости од 15,5 година „најмлађе” у земљи. Дувњак додаје да најстарију опрему – 22,6 година у просеку имају пијаце у Војводини. Због тога сматра да су инвестиције један од предуслова за самоодрживост ове делатности.

Међутим, најјачи магнет који на пијацу привлачи купце је могућност куповине аутентичног, свежег домаћег производа. Ово су места где се са великом поузданошћу могу наћи намирнице и роба из занатске производње, са малих газдинстава. Анализе стања на пијацама показују да значајан број произвођача квалитетне домаће хране не може више да одговори на захтеве купаца. Многи не желе да повећавају производњу и да се прилагођавају новим захтевима.

„Просечан закупац продајних места на пијацама има око 57 година, и то је један од разлога зашто је пољопривредних произвођача на пијацама мање. Најчешће немају капацитет да се истовремено баве производњом и стоје на пијацама продајући робу, нарочито не у две смене, што је све чешћи захтев купаца. Купци пак због обавеза не могу стићи на пијаце у току преподнева, када су оне најбоље снабдевене. Зато Пословно удружење „Пијаце Србије” трага за моделом као да уз помоћ надлежних државних органа обезбеди подстицаје и стимулансе за произвођаче домаће хране који послују на пијацама. То је несумњиво један од најзначајнијих предуслова за будућност пијаца које треба да остану препознатљиве управо по домаћим производима, припремљеним за купца по традиционалним рецептурама”, оцењује Дувњак.

Извор: ПОЛИТИКА

Srodni tekstovi

1 коментар

Оставите коментар