Научите како да направите уносан бизнис од својих пољопривредних производа

Аутор: Gdjakovic
194 посета

БОЈАН БАЛАЖ РУКОВОДИЛАЦ ПРОЈЕКТА „БИЗНИС У ПОЉОПРИВРЕДИ“

Последњих неколико деценија свуда у свету, па и у Србији дошло је експанзије производње хране. Пољопривреда више није посао резервисан искључиво за мала сеоска домаћинства која се труде да преживе, већ је постао уносан бизнис, од кога може лепо да се живи. Да би се то постигло неопходно је научити како, и по што бољој цени пласирати робу која се производи на имању. Да би се то постигло потребна су знања и вештине, и из области маркетинга. „Мокрогорска школа менаџмента“ која слови за водећу домаћу установу за неформално усавршавање руководилаца и предузетника, пружа прилику и за стицање знања из области маркетинга.

Током 12 година успешног пословања сарађивали су са најпрофитабилнијим домаћим и фирмама из иностранства које послују на српском тржишту. Како је за Агробизнис магазин  рекао руководилац пројекта „Бизнис у пољопривреди“ Бојан Балаж, изашли су у сусрет пољопривредницима који не крију да је пласман робе заправо најтежи део посла у аграру.

 Када и сa којим циљевима је настала „Мокрогорска школа менаџмента?

– Мокрогорска школа менаџмента основана је 2009. године на иницијативу групе успешних домаћих привредника. Оснивач и директор је Срђан Јанићијевић, дугогодишњи менаџер Филип Мориса, Кока –коле, Политике и серијски предузетник. Сврха наше школе могла би се најбоље описати речима: „Место где људи и бизниси постају бољи.“ Од оснивања школа је углавном била фокусирана на рад са великим корпоративним системима попут: Телеком Србија, НИС, Металац, Лили, Делта холдинг, Хемофарм… Последњих неколико година све више се окрећемо програмима за подршку малим и средњим предузећима, и предузетницима, а резултат тога је и наменски програм „Бољи бизнис.“ Овај програм има шест смерова за различите области пословања: породичне и мале бизнисе, спорт, креативне индустрије, људске ресурсе, продају и наравно пољопривреду.

Чију подршку сте добили за пројекат „Бизнис у пољопривреди“?

– Важност теме и значај унапређења знања запослених у пољопривреди и индустрији хране, али и капацитет да квалитетно креирамо и реализујемо такав програм је препознат и подржан од стране USAID-овог Пројекта за конкурентну привреду. Поред финансијске подршке у пилотирању тј. развоју комплексног менаџмент програма попут овог, подршка се реализује и у саветодавном смислу као и у повезивању са кључним актерима домаће прехрамбене индустрије.

 Да ли су наши пољопривредници свесни значаја маркетинга у пласману своје робе?

– Већина управо истиче како је најтеже пласирати производе односно продати их по цени која обезбеђује профитабилно пословање. Цене свих производа, па тако и пољопривредних, диктира тржиште тј. однос понуде и потражње, квалитет и много других фактора. Менаџмент процеса производње, дистрибуције, продаје и маркетинга је кључан за остваривање профита у сваком бизнису па тако и пољопривреди. Подвлачим, пољопривреда је БИЗНИС пре свега,  а не успутна занимација или хоби, а за бизнис су потребни пословна знања и вештине.

  Да ли вам се за савете обраћају млади пољопривредници и шта их највише занима?

– То сте добро приметили, највеће интересовање показују млађи људи који се баве, или планирају да уђу у свет модерне пољопривредне производње, како и менаџери у агро компанијама, задругама, хладњачари, дистрибутери воћа и поврћа, винари… Поред њих ту су и пословни људи као што су адвокати, стоматолози, који стечени капитал у својим пословима желе да профитабилно пласирају у производњу воћа, поврћа, вина и других прехрамбених производа. Нажалост, велики број пољопривредника углавном старије генерације одбијају да се прилагоде захтевима савременог бављења пољопривредом, који може да буде врло уносан бизнис.

Шта конкретно пољопривредници добијају похађајући ваш програм?

– Програм се састоји од 7 целина током три године трајања, укупно 30-так радних дана. Четири модула су посвећена базичним бизнис областима: менаџмент, маркетинг, финансије и иновације и предузетништво. На њих се надовезују 2 уже стручна модула: стандарди квалитета и иновације у пољопривреди и ланци вредности у пољопривреди и кооперативни бизнис модели. Ови семинари се одржавају у нашим кампусима у Мокрој гори и Београду два пута годишње, сваки траје четири дана. Посебну 7 целину чине два студијска путовања, једно у Србији и једно у ЕУ. Током тих путовања полазници ће имати прилику да виде најбоље домаће и интернационалне праксе у производњи и тржишном позиционирање воћа, поврћа, вина и др.

 Шта је задатак предавача и ментора у вашем програму и по ком систему ће учити будући полазници?

– Предаваче и менторе смо бирали по систему „најбољи за најбоље“. Мокрогорска школа менаџмента у раду користи формулу 80% практична, и 20% теоријска знања, и то је уз искусне предаваче кључ нашег успеха. Поред тога биће обезбеђена менторска подршка при изради пројектних радова. Ти микро пројектни радови су директно везани за пословање сваког појединачног полазника,  што значи да ће сваки полазник радити пројекат унапређења сопствене производње и имања. Циљ је да пољопривредници добију конкретна употребљива знања и вештине које ће моћи да примене у сопственом пословању. Важно је да истакнем да на програму Бизнис у пољопривреди нећемо учити полазнике како се производи боровница, или зелена салата, већ за оне који то већ знају како да унапреде укупно пословање и пласман, како би више зарадили од својих производа.

 На који начин бирате предаваче и менторе?

– Кључни предуслов да би неко био наш предавач јесте да има богато пословно искуство у предметним областима. То су по правилу некадашњи и садашњи високо позиционирани менаџери и експерти за одређене области који умеју да полазницима на најефикаснији и разумљив начин приближе тему о којој говоре. Даћу вам конкретне примере: водећи предавач за менаџмент и предузетништво је управо оснивач МШМ Срђан Јанићијевић, који има више од 20 година искуства на најзахтевнијим управљачким позицијама у Србији и свету. Иновације у пољопривреди покрива Биосенс институт, који је водећа европска установа у овој области. Ланце вредности у пољопривреди између осталих покрива Душан Николић, који је менаџер категорије воће и поврће у Делта аграру, а један од ментора на програму је и Васо Лекић, који је развио један од најпознатијих и најпрофитабилнијих прехрамбених брендова Бакина тајна. То су само неки од људи који ће учествовати у реализацији програма „Бизнис у пољопривреди“.

https://msm.edu.rs/

0 коментар
0

Srodni tekstovi

Оставите коментар