Evo šta niste znali o sočivu Истакнут

Аутор  maj 04, 2016

Pretpostavlja se da je sočivo (Lens esculenta L.; Lens culinaris Medic.)  prva namirnica koja se počela uzgajati,  još u mlađem kamenom dobu. Potiče, najverovatnije, iz jugozapadne Azije, odakle se preko Sredozemlja proširilo u Evropu. Pronađeno je na arheološkim nalazištima Bliskog Istoka, starim 8.000 godina, i u grobnicama egipatskih faraona.

Vekovima se sočivo koristilo u ishrani uz još dve tradicionalne namirnice koje su se uz njega uzgajale, ječam i pšenicu.

Sočivo se ubraja u grupu zrnastih mahunarki, zajedno s pasuljem, graškom, bobom i slanutkom. Poznato je oko četrdesetak sorti, koje se razlikuju po boji, veličini i obliku. Biljka ima jednu i razgranatu stabljiku visine 15-75 cm, sastavljenih listova. Cvetovi su bele, ljubičaste ili svetloplave boje, a iz njih se razvijaju mahune sa 1-2 semenke. Sitnosemeno sočivo ima sitne do srednje velike mahune sa semenkama prečnika 3-6 mm, a krupnosemena podvrsta ima krupne pljosnate mahune i pljosnato seme prečnika 6-9 mm, raznih nijansi. Kod nas se najčešće kuva smeđe sočivo, a može se naći i zeleno, narandžasto i crno.

Za razliku od nekih vrsta mahunarki, kao što su npr. soja, kikiriki i slanutak, sočivo je siromašno mastima. Sadrži značajne količine vitamina i minerala, odličan je izvor tiamina, vitamina B6, fosfora, magnezijuma, gvožđa i cinka. Dobar je izvor riboflavina i niacina, i osrednji izvor folata i kalcijuma. Sočivo ne sadrži zasićene masnoće, kao ni štetni holesterol, a izvanredan je izvor rastvorljivih i nerastvorljivih vlakana.

Rastvorljiva vlakna snižavaju nivo glukoze i holesterola u krvi, čime smanjuju potrebu za insulinom kod osoba obolelih od dijabetesa. Nerastvorljiva vlakna pospešuju probavu i skraćuju vreme zadržavanja hrane u probavnom traktu i na taj način smanjuju rizik od raka debelog creva. Visok sadržaj vitamina B-kompleksa povoljno utiče na nervni sistem, a visoki sadržaj gvožđa pomaže u sprečavanju slabokrvnosti.

Čuva se u hermetički zatvorenoj posudi na hladnom, suvom i tamnom mestu do 6 meseci. Kuvano sočivo može se čuvati u hladnjaku do 3 dana.

Sočivo se odlično slaže s paradajzom, lukom, belim lukom, mesom, suhomesnatim proizvodima, maslinovim uljem, ovčjim i kozjim sirevima. Može se poslužiti kao glavno jelo, u obliku variva ili supe, kao prilog mesu, u kombinaciji s testeninom, palentom, kao salata ili namaz. Brašno od sočiva može se mešati s brašnima žitarica u pripremi hleba i kolača. U našoj kuhinji ova mahunarka se vrlo malo koristi, dok je svetske kuhinje upotrebljavaju na pomalo egzotičan način. Indijska kuhinja svakako prednjači u pripremi raznih jela od sočiva. Bengali dhal je gusta supa od žutog razdvojenog sočiva, koja je, zbog dodatka čilija i grožđica, istovremeno i ljuta i slatka. Piletina sa sočivom uz dodatak paradajza i začina – čilija, gorčice, lišća limete i korijandera, salata od sočiva uz dodatak narendanog krastavca, kokosa, đumbira, limete i čilija, tanki hleb od brašna od sočiva, papad, pržen ili pečen na žaru, ili dosai, palačinke od fermentisanog testa, koje se priprema od riže dugog zrna i razdvojenog sočiva, neka su od jela sa sočivom, u kojima su ukusi namirnica uobičajenih za to podneblje spojeni na vrlo maštovit način

Ovoj biljci niko ne može stati na put

http://agropress.org.rs/lat/rubrike/biljna-proizvodnja/ratarstvo-i-povrtarstvo/item/968-ovoj-biljci-kada-se-zaseje-niko-nista-ne-moze 

Остави коментар

Проверите да ли сте унели све потребне информације где је назначено (*). HTML код није дозвољен.

  1. Popularno
  2. Aktuelno
  3. Komentari

 

Kalendar

« Август 2018 »
Пон Уто Сре Чет Пет Суб Нед
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31